Jätekukko

Jätehuollon ammattilainen
Ecomond / Asiakastarinat / Jätekukko

Jätehuolto on älykästä toimintaa

Jätekukko on kuntien omistama palveluyhtiö, joka tuottaa kaikki kiinteistön päivittäiseen jätehuoltoon liittyvät palvelut. Palveluihin kuuluvat jätteenkuljetuspalvelut, jätehuollon palveluneuvonta, lajitteluasemat, Kuopion jätekeskus sekä Rinki-ekopisteverkostoa täydentävät ekopisteet. Jätekukon toimialue kattaa 16 kuntaa ja alueella on 220 000 asukasta.

Jätekukko

Tulevaisuudessa jätehuoltopalveluiden järjestämisessä korostuu entistä enemmän jätteiden kierrätys ja materiaalien hyödyntäminen uudelleen käyttöön. Tulevaisuuden jätehuolto edellyttää myös teknologialta kehittymistä kohti älykkäitä ratkaisuja vaikkapa tuotteissa, keräilykalustossa ja kuljetusten optimoinnissa, jotta materiaalien keräys saadaan suunniteltua ja aikataulutettua ekologisesti ja kustannustehokkaasti. Ecomond on toiminut Jätekukon kumppanina miltei perustamisvuodesta lähtien ja kehittänyt palveluaan jätehuoltoalan muutosten mukana.

Jätekukko

Kotitalouksien jätehuolto vaatii hyvää paikallistuntemusta ja toimivaa asiakaspalvelua. Ecomondin TCS-järjestelmä on muuttanut kuljettajien työnkuvaa sujuvammaksi, kun kuljettaja löytää asiakaskohteet helposti karttasovelluksen avulla ja tehtävämerkinnät hoituvat sähköisesti. Myös yllättävät ja ennakoimattomat tilanteet aiheuttavat muutoksia tehtävien hoitamiseen. Näistä kuljettaja pystyy järjestelmän avulla nopeasti raportoimaan ja tiedottamaan Jätekukon asiakaspalveluun, myös suorat tekstiviestit loppuasiakkaalle ovat mahdollisia.

Jätekukko logo

”Logistiikan näkökulmasta jäteastiat ja asiakkaiden kiinteistöt paikantava TCS-järjestelmä on ensiarvoisen tärkeää tilanteissa, joissa urakoitsija tai yksittäinen jäteauton kuljettaja vaihtuu. Paikannuksen avulla uusikin kuljettaja löytää jäteastiat helpommin, lisäksi keräystietoja on vuosien saatossa täydennetty myös tarkemmilla ajo-ohjeilla, nämä ohjeet säilyvät järjestelmässämme urakoitsijan tai kuljettajan vaihtuessa”, kertoo Jätekukon logistiikkapäällikkö Teija Forsman.

Kuljetusten järjestäminen ja kaluston hyvä käyttöaste ovat yksi toimivan jätehuollon kulmakiviä ja sieltä syntyy myös merkittäviä säästöjä. TCS-järjestelmän optimointiominaisuudet pitävät huolen siitä, että keräysreitit ovat mahdollisimman tehokkaita ja muutokset otetaan nopeasti reittisuunnitelmassa huomioon. Tämäkin vaatii järjestelmältä älykkyyttä, mutta myös vuosien yhteistyön tuomaa kokemusta Jätekukon toiminnasta ja ympäristötoimialan omista piirteistä.

”Asiakaspalvelu ja asiakaskokemuksen parantaminen ovat Ecomondin tulevaisuuden kehittämiskohteita ja tavoitteena on parantaa asiakkaan yhteydenpitoa arkisissa tilanteissa. Tulevaisuudessa TCS-järjestelmä tekee mahdolliseksi viestinnän vastavuoroisuuden, jolloin asiakas voi olla yhteydessä jätehuoltopalvelun tarjoajaan omalla kännykällään helppokäyttöisen sovelluksen kautta”, kertoo Ecomond Oy:n toimitusjohtaja Kari Pehkonen.